19 intrebari ale caror raspunsuri te vor ajuta sa-ti validezi ideea de startup
Ai in minte o idee ce crezi ca valoareaza foarte mult si abia astepti sa o pui in aplicare? Dar daca totusi este o idee fara potential? Iata 19 intrebari care te-ar putea ajuta sa-ti validezi startup-ul, inainte de a investi timp, bani si alte resurse:
1. Ce problema vei rezolva prin intermediul afacerii tale?
Daca poti raspunde clar la aceasta intrebare, inseamna ca ideea ta este una buna
2. Cum au incercat altii sa rezolve aceasta problema si cum a fost aceasta un succes sau un esec?
Poti invata multe de la persoanele care au trecut prin aceste etape inaintea ta.
3. Cate beneficii ale produsului sau ideii tale poti gasi?
Daca sunt multe, cu atat mai bine! Astfel, ideea ta poate fi folositoare pentru multe persoane care au avut vreodata nevoie de ajutor in domeniu.
4. Poti afirma clar, care sunt caracteristicile cheie ale produsului sau ideii tale?
Daca nu poti descrie clar aceste caracteristici inseamna ca ideea trebuie regandita.
5. Ideea ta exista deja in aceiasi maniera cum doresti sa o creezi si tu?
Daca o solutie similara exista, cum se va diferentia a ta? Daca nu ai idei care sa te diferentieze fata de ceilalti de pe piata, este posibil sa te pierzi in multime.
6. Care sunt potentialii tai competitori?
Competitia nu este un lucru rau – inseamna ca exista piata. Este important sa stii la ce sa te astepti, intrucat o piata supraaglomerata sau in care consumatorii au o afinitate puternica pentru brandul dominant, va fi mai greu sa intri si tu.
7. Ce caracteristici unice are produsul meu, ce nu pot fi copiate de competitori?
Inainte de a intra in afaceri trebuie sa ai foarte clar definite caracteristicile care te deosebesc de competitori.
8. Ai facut o analiza SWOT a ideii tale?
Aceasta analiza te va ajuta sa intelegi punctele forte, punctele slabe, oportunitatile si amenintarile potentialei tale afaceri, oferindu-ti o idee mai clara asupra viitorului.
9. Ai acces la resursele necesare pentru a demara afacerea?
Nu trebuie sa fii bogat pentru a demara o afacere, insa vei avea nevoie atat de timp cat si de bani, in functie de scopul ideii tale. Daca nu ai toate acestea, poti apela la un business angel.
10. Ai un mentor sau pe cineva care te poate sfatui in domeniu?
Desigur, te poti descurca si singur intr-o afacere, insa atunci cand ai ajutor din partea cuiva este folositor!
11. Te poti gandi la o persoana care ar putea beneficia de produsul sau serviciile tale?
Acesta este inceputul cercetarii de piata – concret, stii o persoana care ti-ar putea folosi ideea? Un studiu demografic general nu este de ajuns, asa ca foloseste timpul pentru a-ti gasi „buyer personas”.
12. Cat de mare este piata care va cumpara produsul sau serviciul tau?
Daca nu stii raspunsul la aceasta intrebare, trebuie sa faci multe studii. Intelegand cate persoane au nevoie de ideea ta – si cat sunt dispusi sa plateasca pentru aceasta – te va ajuta sa determini daca conceptul tau este viabil.
13. Poti sa-ti deschizi un site si sa incurajezi clientii sa-l acceseze pentru mai multe informatii?
Aceasta poate fi o modalitate simpla si ieftina prin care sa testezi interesul publicului pentru produsul sau serviciul tau. Daca multe persoane sunt interesate este semn ca esti pe drumul cel bun!
14. Te-ai gandit sa lansezi un produs minim viabil doar pentru a testa piata?
Una dintre cele mai frecvente greseli pe care le fac antreprenorii este ca vor sa lanseze din start un produs/serviciu finalizat. Ia in calcul ideea de a porni cu pasi mici si de a creste pe parcurs.
15. Ii poti face pe cei din piata ta tinta sa comande in avans bazandu-se pe o schita?
Pre-comenzile sunt un indiciu important al angajamentului clientului si al potentialului succes.
16. Poti crea singur produsul sau ai nevoie de un partener?
Inainte de a lansa o afacere trebuie sa stii cate persoane vor fi implicate pentru a lucra la produs sau serviciu si daca bugetul este suficient.
17. Ai distribuitori sau parteneri care te pot ajuta sa-ti cresti afacerea?
Odata ce ai clienti platitori va trebui sa-ti maresti distributia pentru a te ridica la asteptari.
18. Cum vei ajunge la pragul de rentabilitate sau cum vei putea face profit?
Unele idei au nevoie de investitii in avans, pe cand altele nu au. Daca a ta are, in timp ce astepti sa acumulezi profit, ar fi bine sa-ti planifici banii si nevoile zilnice.
19. Cum vor putea cei care investesc in ideea ta sa aiba profit?
Daca vei dori sa participe si alte persoane la cresterea afacerii tale, trebuie sa te gandesti si la castigurile acestora.
Probabil iti va lua ceva timp sa raspunzi la toate aceste intrebari, insa odata ce le-ai obtinut, ar trebui sa ai o imagine mai clara pentru cat de viabila este potentiala ta afacere. Daca treci de aceste teste, mergi mai departe! Daca nu, vezi unde ai putea face niste schimbari!